Hvad er affiliate marketing?

Når man taler om affiliate marketing, så ved folk enten ikke hvad det er eller de har allerede en holdning til det (på godt og ondt).

Helt basalt set handler affiliate marketing om at en annoncør (den part der har noget at sælge) indgår i et samarbejde med en affiliate (den part der reklamerer for produktet/ydelsen).

Ofte bliver et sådan samarbejder formaliseret gennem et affiliatenetværk som håndterer alt teknikken og økonomien som en uafhængig tredjepart, som et eksempel har vi ovenfor et banner af et affiliate netværk, der hedder partner-ads. 

En affiliate er normalt 100% aflønnet efter de resultater der bliver skabt. Hvis der ikke skabes resultater, så tjener en affiliate ikke penge og en annoncør har ingen udgift.

Aflønning af en affiliate?

Hvordan en annoncør vælger at aflønne en affiliate afhænger meget af den type produkter eller services som sælges.

For webshops er det meget normalt at aflønne affiliates med en procentdel af den omsætning de skaber via den trafik de sender videre til shoppen. Der findes dog webshops som i stedet for en procent, vælger at aflønne som et fast beløb på handel.

I det første eksempel er en affiliate interesseret i at få solgt mest muligt (i kroner), mens i det andet eksempel handler det udelukkende om at lukke et salg (hvilket kan være lettere på billige varer).

Driver man en B2B forretning eller sælger produkter som ikke er normalt at købe på en shop ved at køre kreditkotet igennem, så bliver affiliates normalt aflønnen med et fast beløb pr kundehenvendelse de sammer.

Det foregår ved at en affiliate sender trafik videre til hjemmesiden, på hjemmesiden indtaster den potentielle kunde sine kontaktinformationer og herefter modtager affiliaten et fast beløb (fx 100 kr.).

Det er herefter annoncørens opgave at tage action på den henvendelse og få ”lukket kunden”.

En sidste måde at aflønne affiliates på er ved en løbende betaling. Dette bliver ofte brugt med abonnementsløsninger (fitness-medlemskaber, mobilabonnementer, streamingtjenester og ”måneds-pakker”).

For mange affiliates er denne afregningsmodel spændende, da de ikke helt tiden skal skabe nye salg for at opretholde deres indtægt.

Typer af affiliates?

Der findes et hav af forskellige måder som affiliates kan arbejde på.

Nogle af de mest populære er:

Content Affiliates: Skriver indhold til nettet og henter gerne sin trafik via søgemaskineoptimering.                                                                                            Influencers: Har følgere på diverse sociale medier og anbefaler produkter til dem.
Prissammenligning: Kunne eksempelvis være PriceRunner eller Hotels.com.
Google Shopping Affiliate: Arbejder med betalt annoncering på Google.

Der findes minimum 10 andre typer, men de 4 nævnte er de største.

– Mikael Rieck, Co-founder af affiliateforummet Marketers.dk